De Ombudsdienst voor Energie is een onafhankelijke federale dienst die vragen en klachten over elektriciteit en aardgas behandelt of doorstuurt naar de juiste dienst. We bemiddelen bij geschillen tussen energiebedrijven en hun klanten. Onze dienstverlening is volledig vertrouwelijk, gratis, en staat open voor iedereen die geen oplossing vond bij het energiebedrijf zelf.
Meer weten
Geen oplossing gevonden bij het energiebedrijf zelf? Laat ons helpen! Dien hier snel en eenvoudig je klacht in.
Klacht indienenMeer informatie nodig? Onze veelgestelde vragen helpen je op weg. Zit je antwoord er niet bij? Neem gerust contact op!
De Ombudsdienst voor Energie heeft als opdracht de eindafnemers te helpen bij het oplossen van geschillen met hun elektriciteits- of aardgasleverancier of met hun netwerkbeheerder. Als je vindt dat je bij een klacht geen bevredigend antwoord hebt gekregen, kan je de ombudsman aanschrijven om te helpen.
Klachten zijn enkel ontvankelijk als de klager vooraf al stappen ondernam bij het betrokken energiebedrijf. De Ombudsdienst is immers een beroepsinstantie, waartoe eindafnemers toegang hebben als er geen bevredigende oplossing gevonden werd bij een eerste contact met het elektriciteits- of aardgasbedrijf.
In normale omstandigheden wordt binnen de 3 weken na ontvangst van de klacht een schriftelijk ontvangstbewijs naar de aanklager gestuurd. In dat ontvangstbewijs wordt vermeld of de klacht al dan niet ontvankelijk is.
Gelet op onze achterstand na de ongeziene toestroom aan klachten tijdens de energiecrisis van 2022 en 2023, is deze termijn nog niet altijd haalbaar.
Meer informatie vindt u terug op deze pagina op onze website.
Op basis van een aantal vragen vindt u via volgende link de correcte gewestelijke of federale dienst terug, die u het best kan helpen. Klik hier voor de link